تاثیر لنت ترمز بر محیط زیست

۹ بازديد

لنت ترمز بر روی محیط زیست می‌تواند تاثیر زیادی بگذارد ما در این مقاله به یکسری از مطالب مهم می‌پردازیم همانطور که می‌دانید الیاف‌های مصنوعی برای محیط زیست زیان‌بار است ولی در مقابل الیاف‌های طبیعی در محیط زیست به دلیل حجم کم، تعداد زیاد، گران نبودن، قابل بازیافت شدن، محکم بودن و سفتی نسبتاً بالا دارای فایده‌های زیادی هستند. زیست تخریب پذیری، کامپوزیت‌های تقویت شده با الیاف طبیعی را به دلیل اینکه انرژی کم‌تری استفاده می‌کند، توجه زیادی به‌آن می‌کند. چون مصرف نفت در کل جهان رو به افزایش است محیط زیست میل بیشتری دارد به سمت استفاده از الیاف‌های طبیعی برود. بنابراین، الیاف‌های طبیعی به دلیل مزایا‌هایی که دارند در صنایع خودروسازی، مبلمان، بسته‌بندی و ساخت و ساز در حال استفاده‌اند و روز به روز در حال زیاد شدن هستند.

لنت ترمز از چه لایه هایی ساخته شده است؟

لنت ترمز دارای چند لایه می‌باشد. چسبی که برای مواد اصطکاک است به واسطه لایه زیرین که بین مواد اصطکاک و صفحه پشتی قرار دارد تامین می‌شود که این چسب نگهدارنده مواد اصطکاک به لایه‌های دیگر می‌باشد. از مهمترین وظایف لایه‌های زیرین این است که نوسانات ناشی از تماس مواد اصطکاک با دیسک را کم کند. صفحه پشتی قدرت لازم را به لنت‌های ترمز می‌دهد و آنها را برای توقف بهتر اتومبیل کمک می‌کند. برای اینکه وقتی ترمز می‌گیریم صدای ناشی از ترمز گیری کم بشود شلینگ‌های داخلی خاصی را بکار میگیرند که این شلینگ‌ها در بعضی از تولیدی‌های در حال استفاده شدن در لنت است. مواد اصطکاک در لنت ترمز شامل چسب ها، تقویت کننده ها، پرکننده ها و مواد ساینده می‌باشد.

بایندر چیست؟

بایندرها موادی هستند که همه اجزای پد لنت ترمز را در کنار هم نگه می دارند.

تقویت کننده چیست؟

به بایندر ها برای کیفیت مکانیکی تزریق می‌شود که تقویت کننده‌ها برای پایداری لنت ترمز بسیار مهم هستند.

پرکننده ها برای پر کردن شکاف بین اجزای دیگر لنت ترمز به کار می‌روند و مواد ساینده برای اصلاح ضریب اصطکاک کاربرد دارد. هر چقدر ضریب اصطکاک افزایش یابد عمر لنت و همینطور کیفیت کارایی لنت بیشتر می‌شود.

لنت ترمز

 

اندازه ذرات مواد سازگار با محیط زیست

دانشمندان آمدند با استفاده از هسته‌ی خرما و پودر پوسته نارگیل برای ساخت لنت تحقیقاتی انجام دادند که از هسته‌ی خرما به عنوان چسب و از پودر پوسته‌ی نارگیل و کربن به عنوان تقویت استفاده کردند که پوسته‌های نارگیل و هسته‌های خرما را به اندازه‌های متفاوتی پودر کردند که کوچکترین اندازه 0.25 میلی‌ متر و بزرگترین اندازه 0.65 میلی‌ متر بود که در نتیجه در این آزمایش به این نتیجه رسیدند که ذرات 0.25 میلی متر سایش کمتری دارد و مقاوم‌تر است. دوباره اومدن در آزمایش دیگر از خاک اره استفاده کردند که خاک اره را به 100 میکرومتر و 250 میکرومتر الک کردند در این جا هم وقتی از خاک اره با سایز کوچکتر استفاده کردند دیدند که سایش در لنت خیلی کم است چون هر چی ذرات کوچکتر باشد چگالی بیشتر است. در آزمایش‌های مختلف ضایعات محصولات کشاورزی به عنوان جایگزین آزبست استفاده شد. بنابراین، به این نتیجه رسیدند که لنت‌های ترمز ساخته شده با ضایعات کشاورزی تقریباً مشابه لنت‌های ترمز ساخته شده با آزبست می‌باشد. اما استفاده از ضایعات کشاورزی در ساخت لنت ترمز از آلودگی محیط زیست کم می‌کند و همینطور الیاف‌های طبیعی میزان ساییده شدن را کم و ضریب اصطکاک را بالا می‌برند. لنت ترمز بر اساس ضایعات کشاورزی، دارای خواص فیزیکی، مکانیکی و تریبولوژیکی بهتری برخوردار است. و همینطور دمای تجزیه بالا دارد و هرچه دمای تجزیه بالا باشد ضریب اصطکاک بالاتر  و طول عمر لنت‌های ترمز را زیاد می‌کند.

درنتیجه برای استفاده از لنت‌های ترمز برای اتومبیل‌های خودتون سعی کنید لنت‌هایی استفاده کنید که از الیاف‌های طبیعی درست شده باشد و در کنار اینکه برای اتومبیل‌ها بهتر است و باعث می‌شود از آلودگی محیط زیست هم جلوگیری بشود.  ما به شما توصیه می‌کنیم که از برند گرند استاریدک استفاده کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.